Förslöv, Fogdarp och Hallandsåsen

I det här huset har min pappa vuxit upp.
Margretetorpsvägen 249
heter det idag.

Bortsett från att halmtaket är utbytt ser det nästan likadant ut då som nu.
Han drällde där i mitten av 1920- talet.
Det verkar som det är under renovering eller förhoppningsvis restaurering.
Det fanns ingen vi kunde fråga.
Jag blev glad över huset och stockrosorna.

Pappas hem i Fogdarp

Mejerivägen 9 i Förslöv finns detta vackra hus.
Så glad jag blev när jag såg att de handskats så varligt med huset. Förändrat och förädlat.

Där fick min far sin första anställning, som springpojke i Möllers affär.
Till vänster vid det runda fönstret på gaveln fanns en entré på den tiden.
På våningen över bodde familjen Möllers och på vinden hade de lagret.


Vi åkte vidare till Café Killeröd.
http://www.cafe-killerod.se/
Det ligger fantastiskt vackert vid Hallandsåsen.
En otrolig utsikt med Kullen längst till vänster, längst bort.
Vi åt äppelmarängtårta med vaniljsås/kräm

Café Killeröd

(Fann detta på Google maps; )



Margretetorpsvägen 249
I huset bakom min pappas bodde farbror Sonesson.
Myndigheten ansåg att han inte klarade av att bo själv.
 Han blev skickad till fattigvården men vägrade flytta.
Han såg till, på sitt sätt, att inte komma till någon fattigvård.
Han blev kvar i huset till döddagar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0