Trädgården i augusti 2011

Idag blir det bara lite bilder och text till dem.

Det var så härligt i helgen, sista sommarhelgen för det här året.
Det där lät lite gnälligt men jag menar att september är höst.
Sommaren är förbi vad gäller månader i alla fall.
Det kan ju fortfarande bli en fantastisk höst.

Min egen platå

Så här såg min blivande platå ut i juni.
Ludde hade redan här hunnit långt om man jämför med hur det såg ut när han startade.
Tanken med platån är att jag ska få en egen plats.
(Dit jag kan bege mig när världen utanför är alltför orättvis)
Jag ska få en bänk med tillgång till sommarvatten
så att jag kan jorda ner och gegga bäst jag vill utan att stå böjd
som en grisknorr över baljor utspridda på gräsmattan.

Läckert va?

Vattenlek

Det är så himla fint.
Jag stod och diskade ur krukor och tvättade lecakulor i helgen och Ludde klöv ved, på sin sida.
Men han får låna min platås kanter till veden bara för att jag har fått det så fint.

Åter till blommorna

Det är vackert ljus så här i slutet på augusti.
Jag tycker att färgerna kommer fram bättre, till sin rätt, kan man nog säga.

Det här går man förbi

De konstiga hängena är "rävsvans", olika sorter och färger.
De här i rött och rost och i de andra krukorna kom även gulgröna hängen.
Annorlunda, verkligen värd att odla.

På väg in

Skuggorna är längre och effektfulla.
Jag går runt och tittar i rabatterna.
Den lilla axmalvan som är mums för rådjur står ju
faktiskt kvar på ett par ställen (av hundratals).
Den är bara 2-3 cm i diameter men ganska hög, ca. 40-50 cm.
Den är fantastiskt fin tillsammans med...

Den lilla axmalvan

...sommarens hit; Daggsalvia Victoria.
Jag ska odla den till dig, mamma.
Den är verkligen blåaste blå och inte mums för de förb**nade rådjuren.
Alla står kvar.
Synd att de inte är perenna.
Jag ska se om jag kan ta frön.
Underbar!

Daggsalvia Victoria

Den bästa tomaten???
Sådan mor sådan son; "Tiny Tim".
Hur tänkte jag nu då?
Vad har jag med tiny att göra?
Ja,ja...
Det är fler sorter men jag har glömt vad det var.
Nu börjar de mogna.
Mums.

Tomater i mängder

Och så...
Placerade i en av komposterna.
Har fått växa utan att rådjuren upptäckt dem.
Krasse och kejsarvinda.

Krasse och kejsarvinda

Det här var baksidan, eller framsidan.
Det beror på hur man ser det.
Om det blir bra väder och färgerna kan komma fram
ska jag visa andra sidan, Lasses veranda, en annan dag.


Kommentarer
Postat av: Ann

Hej!

Vad fint det kommer att bli, blir lite avis:-)

Men håller inte med september är sensommoar inte höst. Kan vara fina dagar under den här månaden också.

Soliga hälsningar

2011-08-31 @ 13:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0