Inte en dag som alla andra

Vaknade klockan 8 i morse.
Ögonen hade inte vaknat, inte kroppen heller och definitivt inte hjärnan.
Med ganska dunsiga steg gick jag ut i köket.
Där satt Tina.

Morgonpigg

- Go'morron älskling, sa jag.
Eller sa och sa gjorde jag kanske inte eftersom stämbanden inte var uppsjungna precis.
Morrmumlade är ett bättre val.
Alltså...
- Go'morron älskling morrmumlade jag.

Hon var inte bara pigg hon var pratsugen också.
Det var som att trycka på "On-knappen".
- Mamma, vet du? Du är nog ganska mycket Pitta i dig men du har mycket av Vata också.
Eller hur? Visst är det så?
- Mmmm...
Ayurveda


Jag gick till kaffebryggaren. De där invanda sju stegen.
Tog kaffekannan för att fylla på vatten.
- Och vet du mamma? du kan komma i obalans.
Lyssna här så ska jag läsa för dig i Ayurvedaboken.
Hon började läsa.

Jag ville ha kaffe men kunde inte sätta på kranen för då hörde jag inte läsningen.
- Hmrum varamnum mrr vatten hmrm, försökte jag så tydligt det bara gick.
Hon förstod och fortsatte att läsa så fort vattnet tystnat.

Anna Wrigstad Östberg Underbara keramik

Mina öron började vakna och gjorde ett litet försök till att lyssna.
De lyckas bättre än stämbanden.
Jag ville röka och försökte säga det till Tina men det blev mest gester som pekade mot balkongen.
Jag fick fram:
-Kom!
Läsningen fortsatte och jag fick veta vad som är nyttigt för mig.

Ayurved örter

Jag har visst en släng av Kapha också för den delen, fick jag veta.
Tillbaka till köket och äntligen kaffe.
Nu började det att vakna lite mer i min trötta lekamen.


Kroppen är med, hjärnan är i det skick den brukar vara och sinnena har vaknat och sträckt på sig.
Nu väntade tandläkaren och därefter Hornsgatan med Tina.

Målet för dagen är Kreativ insikt. En liten butik på Hornsgatan 29.
Med bedövning och hängläpp tar vi tåget till Stockholms södra
och går mot Hornsgatan i ett underbart vårväder.

Jag-hjärta

Vi hann med Hornsgatan, that's it.
Vilken underbar dag vi fick med så mycket skratt och flams
som bara vi förstod och en del allvar också som vi var tvungna att också skratta åt.
Jag kom hem med en del saker och icke att förglömma: kanel, fänkål, gurkmeja som är bra för oss Pittamänniskor som kommit i obalans. Jag tog en ingefära också för säkerhets skull i morgon kanske jag är en Vata och då är ingefära bra.

Otroligt att man efter 52 år ska äta 

Bra för mig

om jag kommer i obalans.

Nu är det kväller och sängen väntar.


Kommentarer
Postat av: Tina

och en halv tesked salt!

2011-04-19 @ 00:19:41
URL: http://tiner.blogg.se/
Postat av: Ann

Det är konstigt att du har överlevt så länge:-)

Ha en bra dag

Kram

2011-04-19 @ 09:45:23
Postat av: Kakan

Undrar vad man har för balans eller obalans om man har för lite "kaka" i sig?



Nog bäst att fylla på med mera kaka :-)

2011-04-25 @ 21:06:20
URL: http://www.dag-konsult.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0