"Hur många lingon finns det i världen"

I går kväll var vi på bio med våra elever

Lingon för själen

Vi såg filmen "Hur många lingon finns det i världen"
som är historien om hur Glada Hudik-teatern växte fram.

Lotta och jag var på Cirkus för fyra eller fem år sedan och såg musikalen Elvis som de satte upp där.
(Då hade Mamma Mia precis slutat och Elvis hade tagit över för att ge 14 föreställningar.)
Det blev också en kväll då vi fylldes av värme och glädje.
Vi vet att det gällde alla i publiken eftersom det blev stående ovationer.
120 000 har sett Elvis-musikalen i Sverige.

Elvis


  I höstas följde vi Glada Hudik-teaterns dokumentärserie i TV, Elvis.
Det var en dokumentär som visade deras arbete som en dag gav dem möjligheter att få spela sin musikal i New York. Den gav mycket på alla plan.





Ja, och nu har deras film haft premiär.
Därför tog vi brudarna på allvar när de sa att de ville se filmen.

Vi har en snäll och förstående chef, trots att han är en rektor, som gav oss tillåtelse.

Glada Hudik-teaterns skådespelare är utvecklingsstörda och
spelar i filmen både sina och andras roller väldigt, väldigt bra.
Jag  tror att vi alla både skrattade (högt eller tyst) och grät (högt eller tyst) för den berörde.

Som en elev sa: "Jag hatar svenska filmer men den här var riktigt bra."


Så vackert. Jag älskar lingon <3





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0