Jag har "räddat" en snigel


Vi fick ett sådant här stenbord och visste inte var det skulle kunna få plats. Men eftersom det är sten tål det att stå ute. Lite eget och lite kul. Hur som helst, det var här jag hittade snigeln. Han fanns precis på ytterkanten. Hade nog äntligen kommit upp efter en lång tids slingrande.



Här kunde han ju inte vara, tänkte jag. Här, på ett stenbord finns ingenstans att varken gömma sig i eller leva av. Stackars lilla snigel måste komma till lämpligare miljö. Det skulle ta oändlig tid för den att själv ta sig bort så djurvän som jag är tog jag snigeln och flyttade den bort till andra änden av tomten där det finns buskar, snår och följsamt gräs. En bra miljö för en snigel, tänkte jag.



Långt senare slog mig en tanke..... Vad vet jag om denna snigels liv och leverne. Tänk om han hade kämpat hårt för att ta sig till denna "platta". Kanske är bordsskivan sniglarnas "halkbana" där de får känna fartens tjusning eftersom ytan är så hal och glatt.

I Italien, Cervinia tror jag, finns "den flygande kilometern" (hastighetsrekord på skidor). Tänk omdetta bord blivit "den flygande metern" och äventyrslystna sniglar får möjlighet att glida fram i otroliga hastigheter som annars bara finns i deras drömmar.



Nu får min snigel ett tufft jobb, att hittta tillbaka. Eller så har jag faktiskt räddat den från, för sniglar, en olämplig miljö.
"Plattan" är inget bra ställe för små sniglar.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0