Vem är vem - sökandet slutar aldrig

Det är inte alltid så lätt att veta vem man ska vara.
Jag tycker att det är ett ständigt sökande.

Om man alltid är glad tror ju folk att man inte har några sorger. I alla fall inga stora sådana.

Ständigt glad

Men även en clown kan gråta och det behöver inte vara glädjetårar. En clown kan känna smärta för ord som yttras från andra eller från sig själv. Ni vet att ord är alltid sagda och kan aldrig tas tillbaka.

"Det finns bara en väg till glädje och det är att sluta bekymra sig över det man inte kan påverka."
"Kom ihåg att de lyckligaste människorna är inte de som får mer, det är de som ger mer."



Det finns en liten elaking också som försöker komma fram ibland som länge har funderat på att få ge tillbaka.
"En dag... då ska jag minsann...!" 


Köksan

Men vänta lite nu.... De tankarna tar ju bara energi. Ska man använda det lilla man har till någon annan? Någon som inte är värd det?
Men  "att förlåta alla är en lika stor synd som att inte förlåta någon".
"Att förlåta är att sätta en fånge fri och upptäcka att fången var du själv."

Så finns ju den snälla. Den som alltid gör vad som förväntas. Den som aldrig säger nej och som alltid ställer upp. Den som man alltid kan vända sig till med sina problem. Den som lyssnar, ger råd och bara ger av sin tid. Den som alltid finns där när man behöver.

I juletider

Hon ger och ger och glömmer bort sig själv. Det är nästan som hon endast lever genom andra. Hon vill kunna säga NEJ ibland men det blir ,på sin höjd, ett kanske. Ack, så mycket energi det finns att ge till andra.
"Bättre ett ärligt nej än ett falskt ja"
"Att jag finns är inte samma sak som att jag lever" 


Då tror jag mer på den som fortfarande inte riktigt hittat sig själv. Den som kan se att 
"Tack och lov är fötterna nedåt idag".
Men man får se upp så man inte utger sig för att vara någon man innerst inne inte är.
Då finns risk att man blir medlem i "Löjliga Familjen".


Hur var det nu igen?



Okej, det här var inte en av mina bästa dagar men jag har fler dagar på mig.
Eller
Nu sa jag "Ja"trots att jag borde sagt "Nej". Vad ska jag göra nästa gång det händer? Jag måste ha en plan.
Eller
Den där sopproten som sårade mig är bara "Den lilla människan på jorden", det är inte jag. Om han/hon nu nödvändigtvis vara tvungen att göra mig illa bevisar det bara hur mycket större jag är.

"Alla spelar vi olika roller mest hela tiden. När vi spelar riktigt bra prisas vi för vår 'ärlighet' "

"Det är inte lätt att finna lyckan i oss själva, men det är omöjligt att finna den någon annanstans."

Jag avslutar dagens inlägg med detta:

"Den enda garantin för att alla ska få fortsätta leva är;
 respekten för natur och livet,
respekten för våra medmänniskor
och
respekten för de som är annorlunda än en själv."









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0