Pusselbitar

Jag undrar hur vår hjärna fungerar
för det gör den väl?

Jag tänker...
 
... vad är det som får mig att just nu vilja veta historien om var/vart jag egentligen kommer ifrån.
Jag har haft dryga 50 år på mig att ta reda på det men nu är det plötsligt väldigt viktigt.
Vad är det som får det att bli så?

Drygt 50 år

Finns det hjärnceller som ligger och väntar på att aktiveras?
"Törnrosaceller".
Har vi "Törnrosaceller"?
Kanske de vackraste av dem alla.

Våra 100 miljarder hjärnceller har kanske skiftarbete?
Har ni tänkt på det?
Vissa kanske "gick in i väggen" då vi var i trotsåldern (en himla jobbig ålder att säga "nej" hela tiden).


Sen hade de kanske repat sig så där lagom till tonårsåldern och borde väl egentligen inte börja jobba utan vilat ett par år till men...
in i kaoset blev det.

Skrik,
hög musik
vända på dygnet
lögner
alkohol 
cigaretter
droger
party,party, party
"ni fattar ingenting",
dånande dörrar

Don´t slam the door
(Konstnär: Jacek Yerka, verkligen värt ett besök. Klicka nedan.
http://yerka.org.ru/mind_fields_3.html)

Efter en sjukskrivning på ca. tio år som det blev mellan trots- och tonårsåldern, är det ingen lätt arbetsplats för en hjärncell att dumpas på precis.
Att vara hjärncell till en tonåring är mer än vad en frisk hjärncell skulla ställa upp med
(men kan det kallas "omplacering?).

Galen

Och då tänker jag...
... efter ytterligare en sådan pärs, tonårspärsen,  likt trotsåldern, behövs det en sjukskrivning på minst 35 år.
Och kanske fick de det, de stackars cellerna.
De fick sin "törnrosasömn"

Törnrosasömn

De där hjärncellerna är egentligen inte färdiga med oss (varför ger de inte bara upp?) 
De vilar bara lite.
(Ja, stundtals tycker jag att det är riktigt svårt att väcka dem.)

... to be continued


Kommentarer
Postat av: Ann

ja det är kanske så vi fungerar?

Forsätt att skriva i sammastil.

Det är väldigt underhållande:-)

Kram

Ann

2011-08-18 @ 11:19:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0