Nu är det vår!!!!


Jamen, det är väl lite våraktigt i alla fall?
T.ex. är vinter OS snart slut, tack och lov.

Hemma hos Ludde har vi fått några träd fällda.
Inte så några heller. Det blev nog ett ganska stort antal men alla var ju inte gigantiska.
Varför fälla träd?
Jo, jag sår frön. (Nu i kväll har jag sått 15 olika sorter.
Bra va'?
Har bara 36 andra sorter kvar.)
Sommarblommor vill ha sol.
Träden skuggar.
Bort med dem.

Frön är som människor.

Jo, det är sant.
Vissa ska ha kallt, andra varmt. En del vill täckas andra inte.
Ytterligare andra ska tryckas ner ordentligt medan det finns de som knappt vill bli berörda.

Men glest ska varenda rackare sås.
Vilket frö vill bo i höghus?
Vem har hört talas om förortsfrö?
De är väl inte japaner, heller? 
Nä, nä, yta ska de ha.

Pytterlipyttesmå
 

Ja, det är klart,  om man bara ser vart de är och får tag på dem.
Hur svårt är det förresten att missa "glesheten" när antalet är så ynka?
Allting blir färre och mindre nu för tiden.
Jag menar det som finns i denna lilla påse kan ju vara en bluff.
Det kanske är kackerlackans ägg. 
Och där står jag och fuktar och värmer upp bädden åt dem?
 Hur ser man skillnaden?
Ja, sen ja', det förstår väl jag med.
Det finns väl ingen kackerlacka som är förklädd till solros heller.

Men tänk om det börjar krasa i krukorna i natt.
Skrapa i plast men hullingfötter...
Blixtsnabb sorti.
Men ljudet efter sex stycken sockiplastfötter hänger sig kvar.
(För det är så det låter när en kackerlacka springer över golvet.)

Och våren är på väg.
Bara en ynka minusgrad under fredagen och lördagen (och ev. REGN?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0