Avslappning i bilen


Har ni hört talas om Lars -Erik Unesthål?

Det hade inte jag, förrän i somras då han var med i radions P1.
Han var den som började med avslappning och kanske även mental träning, hos framförallt idrottare.
I dag är hans program vida kända och används flitigt.

Vi köpte in en av hans CD till skolan.
Bra att lära sig att kunna slappna av, tänkte vi.
Det är alldeles för många som stressar eller känner av stress, i någon form.



Lotta körde igång direkt. Jättebra, tyckte hon och fler med henne.

Jag tog med mig CD hem och bestämde mig för att lyssna på den när jag skulle åka och hämta Tim.

Sagt och gjort.

Medan jag kör gör jag det han säger.

Jag spänner vänster hand,
jag slappnar av,
jag byter hand och spänner höger,
slappnar av,
underarmar, överarmar och baksidor.
Jag lyssnar på hans lugna röst och registrerar plinket i bakgrunden.

Efter sju minuter går vi över till ansiktet.
Tungan pressas mot gommen
och slappnar av.
Jag rynkar pannan
med hjälp av att lyfta ögonbrynen,
jag rynkar pannan
genom att dra ihop ögonbrynen
och däremellan slappnar jag av.

Jag blundar,
riktigt hårt,
ber han dessutom
och det är nu,
precis nu
som jag inser 
avslappning och bilkörning inte ska göras samtidigt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0