Hur man påverkas

Vi hade ju födelsedagsmiddag för Tina igår.

Hon har kommit på att hon mår bäst av att äta mycket frukt och grönsaker.
Hon äter förvisso annat också men inte om hon själv får bestämma.
Alltså ansåg jag att hon ska få det hon helst vill ha på sin födelsedag, frukt och grönsaker.
Men så tänkte jag att det måste läggas ner lika mycket tid på detta som när jag lagar "vanlig" födelsedagsmat.



   Att gå och kritiskt välja bland grönsaker och frukt var roligt.
Ananas? Hur ska färsk, fräsch ananas kännas?
Kläm, kläm, lukt och sniff.
När är passionsfrukten som mest söt? Hur ska skalet se ut då? 
Skrynkligt torrt?




   Vi andra hade älgsteksgryta med pressad potatis och syltlök, vinbärsgelé, färsk ingefära samt lingonsylt. Ni vet den där lingonsylten som lever i symbios med Ludde.

   Jag dukade mysigt och hade kvällen innan putsat mina silverbestick som inte putsas på snart 20 år. Jag kände mig som pigan i slottet där jag satt med putsduken i högsta hugg. 



   Jag tog en rökpaus och höll på att skrämmas ihjäl av en granne som heter Berthil.
Han frågade om jag höll på att duka upp för "Go´ kväll-gäster", ni vet de där som man bjuder in i sin fantasi. Han är rolig den där Berthil. Han ska förresten hjälpa Tina med att få kontakt med olika hjälporganisationer som hjälper afrikanska barn. Det är Tinas dröm att få resa till Afrika och hjälpa till med vad hon kan. 



   Hur som helst blev allting lyckat. Det som blev allra mest lyckat, allra vackrast och mest tilltalande var Tinas grönsaker och hennes frukfat. Ingen kunde motstå nyttigheterna och åt med göd apptit.
Men godast var nog älgsteksgrytan.
Jag blandade lite extra av det mesta (som jag alltid gör) av receptet till den men här är lite av vad den innehöll som färdig. (Delar av ingredienserna var bara i marinaden.)
vinäger , mörkt öl, hel kryddpeppar, rödlök, nejlikor, hel vitpeppar, lagerblad, krossade enbär, salt, grädde, cremé fraiche, vinbärsgelé och snabbkaffe (espresso).

Men som Marit Paulsson sa: " Det är väl ingen konst att laga god mat med grädde. Konsten är att få den lika god utan."



Lätt för henne att säga....

Vi avslutade middagen med "Daimglasstårta". Den är beroendeframkallande. Enkel att göra men mitt i vispningen ställde jag mig frågan, till Marit. Hur gör du när du ska göra glass om du inte använder grädde?
Ja, kanske du lyckas ändå men den blir i allafall inte lika god.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0