Bojkott - hur kul är det?


Nu är det jul här i vårt hus....

Julstämning?

Nähä, det ska man inte få ha.
Nu ska elbolagen bojkottas.
Igår på TV4 Nyheterna jämfördes elbolagens elhöjning
med att det är samma höjning som om jag ska betala
250 kronor för en liter mjölk!

Tänker jag inte...

Nu är det mörkt här i vårt hus. Mörkret det komma hopptrallallalaaaaaaaaaaa.

Jag blir så trött.
Vilka är de största förlorarna?

Ljuleljusen glimma

Det finns så många människor som är ensamma eller sjuka.
Många finns det som är nöd och tvungna att stanna hemma.
De behöver sin värme och de behöver sitt ljus för att få det lite drägligare.
Mörkret är som djupast, just den här tiden på året.
Kyla är som värst, från nu och flera månader framåt.

Gläns över sjö och strand


Då chockhöjs elen!
Och nu pratar vi chockhöjning!
Jag blir så ψωΦ (hittade inte ens symboler som uttrycker det jag känner) urarg.





Vad kan vi göra då?
Ja, helt klart hade mina grannar, i hundratals lägenheter, anammat bojkotten.
För när jag la mig, sent omsider, har det väl aldrig varit så mörkt i fönstren.
Väldigt få, om ens några, ljusstjärnor eller ljusstakar var tända.
De flesta av oss som har lägenheter har ju värmen inkluderad i hyran, men andra då?
Vad händer med en sjuk eller gammal människa som inte har råd att ha värmen på?
Vad ska en sjuk eller gammal människa göra om ljuset för att röra sig fritt blir för kostsamt.

O helga natt


Jul, jul strålande jul....

Dra mig på en tofsvipa.
Aldrig trodde jag väl att elbolag,
där vissa betalar sina direktörer 1 miljon kr/månad,
kunde understå sig att ens komma på tanken, men det gjorde de.
Vilka svininfluensor.

Jag har god lust att koka soppa på dem
och läsa mina besvärjelser över beslut och en och annan beslutsfattare.

Urskibidi dosh.
Din gamla galosch.
I grytan ska du fara och där förbli.
Tills du en medmänniska kan vara och bli from som en kolibri.
Tjidjeli, tvi tvi...

Plums i badet




Křivoklát i Tjeckien

Fantastisk


Ja, här har jag varit, två gånger dessutom.
Imponerande borg (från början från 1200-talet, tror jag.)
(Is the house made of metal? Internt skämt.)

Det är inte borgens bristande värme eller el som kom till min hjärnas "kom ihåg".
(Nu har jag verkligen horn i pannan.
Det riktigt klapprar om tangentbordet.)

Lyssna här...

I den här borgen finns en gryta som är närmare två meter hög.
Det finns kedjor och metallstycken som skulle kunna passa, alldeles utmärkt, runt en ung kvinnas hals.
Det kan ha varit så makabert att "drottningen", som sökte den eviga ungdomen, kokade jungfrur i sin gryta för att sedan dricka "den eviga ungdomens" soppa. (Evig ungdom? för vem?)

Jaha, apropå elbolagens chockhöjning, alltså.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0