Nu vet jag vilka som är fartsyndare - fartdårar?


Vanliga bilköer

Dag efter dag ser det ut så här, in till jobbet och hem från jobbet, till affären och hem, överallt finns det bilköer.
De är tätare i rusning, naturligtvis men illa nog när man än åker.

Här ligger alla i fina rader

Det ser likadant ut om antalet filer utökas.
Hur kan det komma sig?
Har vi fått så himla många fler bilar?
Nähä då, jag har svaret.

Min forskning går tillbaka drygt 30 år i tiden.
Min pappa och jag skulle jobba tillsammans på Olof Palmes gata, då hette den Tunnelgatan. Han körde bil. En bajsbrun SAAB.
Tidigare hade han haft hatt när han körde bil men fått höra att "Gubbar med hatt" är dåliga bilförare SÅÅÅ han bytte till keps, vilket 100 000 andra gjorde under en natt. Så listigt. Ingen märkte något, trodde han.
Vi bodde i Huddinge, åkte Huddingevägen med start strax innan OK/Statoil-korset, mot Mässan. Vid Mässan svängde vi vänster, mot Västberga. Och det var denna sväng som fick mig att börja forska.
Hur kom det sig att vi direkt la oss i vänsterfilen? Vi körde inte fort. Vi skulle inte svänga. Men trots detta blev det vänsterfil så fort vi kom ut på Huddingevägen. Varför? Dragningskraft?

Värre än man tror

Hursom helst blev jag tvungen att fråga min far, där han satt koncentrerad vid ratten.
- Jag kör alltid i den här filen, svarade han.
- Det var inte svar på min fråga. Jag frågade,varför?
- Det är behagligt att köra här, fick jag då till svar.
-Men varför? envisades jag.
Det blev tyst och han satt en stund och tänkte. Ingen, och jag menar verkligen INGEN hade någonsin kommenterat hans körning tidigare så han var säkert väldigt ovan att svara på en fråga om sin bilkörning.
Sen kom svaret. Hör på detta!
- Jag ska ju svänga vänster, sa han.
- Vaddå svänga vänster? Jag förstod ingenting.
-Ja, där borta vid Mässan ska jag ju svänga vänster.

Efter ytterligare 5 km svängde vi. Suck

Typiskt min pappa, m.fl.


Det orsakar onödiga köer, än idag, när folk inte använder innerfilarna om man kör sakta. Ytterfilerna, kan vara fler, är omkörningsfiler!!!
Om man blir omkörd på insidan, vilket är tillåtet på bla. Essingeleden (om man inte överstiger hastighesbestämmelsen) bör man tänka på att byta en eller kanske två filer till höger.
För idag har de keps-burna hört ryktet om dåliga bilförare så idag sitter de helt omaskerade och orsakar kaos i trafiken. De kan se ut som du eller jag men de känns igen på bilkörningen.

Vet ni vad min mamma sa till mig när jag fått körkort och orsakade kaos på mitt sätt i trafiken. Ja, hon sa inte så mycket när vi satt i bilen. Då kippade hon mest efter luft och försökte trampa hål, med sin "broms", i min rostiga Renault 5's golv.
Men sen när hjärtat slog normalt och hon åter fått luft i lungorna sa hon:
- Jag förstår inte var du fått ditt temperament  ifrån, när du kör bil. För pappa är så lugn, så lugn. Vi hinner se om folk satt nya gardiner i fönstren eller om byggnationerna på tomterna kommit längre. Vi hinner prata om dagen och vad vi ska ha till middag. Pappa är så lugn. Han är alltid först i alla köer och skriker aldrig åt någon i trafiken.
- Nej, men be honom titta i backspegeln för en gångs skull, och se hur de som ligger bakom ser ut. De som inte har intresse av nyuppsatta gardiner, svarade jag lite surt eftersom hon inte förstod fartens tjusning i en rostig Renault 5.
 
Så fartsyndare behöver inte vara samma sak som fartdårar.
Kör oftare i de inre filerna. De är inte heller lika slitna och nu förstår ju alla varför och hur rätt jag har, eller hur.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0