Ser suddigt

Det finns många eventuella orsaker till att jag ser dåligt.
En av orsakerna är att jag bara har glasögon när jag absolut måste
som när jag läser eller ska se någonting på nära håll.
Då blir ju inte det andra, det andra runtomkring särskilt glasklart.

läsglasögon


Men på senare tid har jag upptäckt att jag börjar se sämre när jag ska lägga mig.
Självklart handlar det om trötthet eftersom mina ögon har varit öppna i så många timmar.
De behöver lägga sig tidigare än jag men hur skulle det se ut?

Oskarpt är det i allafall.

Än kan jag tydligt se mitt oanvända uppslagsverk.
Inte särskilt svårt att missa ens för mina trötta ögon.
(Funderar lite över hur sällan -aldrig- det används sedan datorn kom in i mitt liv.
Det var på sin tid både fint och dyrt och idag fyller det tyvärr ingen
funktion mer än att det är det enda som jag kan se riktigt tydligt.)

Bonniers uppslagsverk


Jag har en massa saker i sovrummet och de syns mer diffusa nu än tidigare.
Det beror inte på ljuset.
Jag har lampor.

Från ängel till nalle


Väggarna är ju ljusa så det borde inte heller försämra konturerna.
På bilden ser det ju tydligt ut...
... nu ja'.

Jag har gjort rent...
... jag har dammat och torkat rent. Varendaste litet ludd i nallarna är dammsuget.
Var kommer allt damm ifrån?

Jag hittade gamla tavlor på Tim och Tina också bakom dammridån.
Rosor och min gamla klasskamrat Maria Håkansson också (inom glas och ram, såklart.)
Nu står de där lika klara och tydliga som en sommardag.

Inom glas och ram

Och då börjar ju jag osökt att undra...

Tänk om det är så att vår värld är så fruktansvärt skitig och
dammig att vi inte längre ser när något är fel.
Vi försöker med alla möjliga trix för att förstå problemet.
Men det finns ingenting att göra åt det.
Vi suckar,
skakar på huvudet,
vänder ryggen till,
har inte sett,
vill inte se,
tar inte ens på oss glasögonen.

Ser vi inte problemen så finns de säkert inte heller.

Precis som med dammet i mitt sovrum har det smugit sig till sin grottiga plats.
Tänk om det är så enkelt att vi egentligen bara skulle behöva en jättelik högtryckstvätt
och en gigantisk dammsugare.

Ah, det har ni inte tänkt på va'?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0