När världen saknar färg


Jag tror att jag var inne på samma tema förra året,
det här med att världen saknar färg.

Det var ju den där lilla pojken som satt och tittade i sin fars fotoalbum,
från det att fadern var baby och framåt, då han plötsligt frågade:
- Pappa, när blev världen i färg?

Det är bra svart-vitt så här på våren när solen har semester och vilar upp sig.
Jag har inte koll på tiden heller. Det ser ut att kunna vara morgon eller eftermiddag.

Vår i rabatten

Jag har sett att syrenen börjar knoppa.
Det dröjer inte så länge förrän de gröna bladen kikar fram men tills dess
är det bara en brun liten bulle som är fortsättningen på kvisten.

Gammal skottkärra

Det är knappt att jag tror det men det sägs att rosorna ska skyddas mot den starka vårsolen.
Små granruskor blev skyddtäcket.
Men solen har fortfarande semester.
Sedan konerna av vide för att skydda mot rådjuren.
Dessutom svättar men blodmjöl.

Marktäckare

Det finns så många fina växter som kallas marktäckare.
Det hör man ju på namnet vad de ska vara till för.
De kommer säkert snart men tills dess använder jag sten.
Stora svårigheter att få den att föröka sig men än har jag inte gett upp.

Klematis x 2 har klippts ner. Det är inte alls svårt att veta om den ska klippas eller ej.

Tumregeln för klematisbeskärning är att tidigblommande sorter
putsas till frisk ved på våren.
Senblommande sorter
beskärs hårt sent på hösten. 

Inte särskilt svårt att komma ihåg men jag glömde det där med
"putsas till frisk ved". Jag klippte rakt av.

Jag får väl kompensera det i helgen när hästgödslet ska ut. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0