Baka eget bröd



Enkelt när alla ingredienser väl kommit hem och ligger måttade i bunken.

En hel del, kan man lugnt säga

Receptet är för två limpor som bakas i  1½ l långformar som smörats och fått lite rågkross i botten.
Det finns tid att göra annat när de står sina nästan 2 timmar i 175 graders ugnsvärme.



5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
2½ dl rågkross
1 dl vetekli
½ dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
½ dl solrosfrön eller krossade hasselnötter
1 dl russin
 1 l fil
2 dl mörk sirap

Blanda alla torra ingredienser noga (även russinen)
Rör därefter ner filmjölken och sirapen och blanda väl, till en lös klibbig smet.
Om du inte har smörat formarna så gör det nu.
Fördela smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i knappt 2 timmar.
Täck formarna efter ca. halva tiden.
Jag brukar pensla vatten på skorpan för att den inte ska bli så hård.

två färdiggräddade limpor

Jag älskar sådana här "rörande" recept.

Bantar mackan

Söndagsmackan

Smask, smask, tugg, tugg

Fick ett sms från Tina nu ikväll. Hon skriver (ursäkta språket):
"Vilket jävla superbröd du har bakat".
Det är det bästa jag hört. Det värmer ett modershjärta.

Om jag hittar enkla och goda recept tänker jag "blogga" dem.
Detta är det första och finns, som ev. andra, under "Gott" i kategorin, till höger i bloggen.











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0