Påtryckningar


Jag lovar och lovar att jag ska återkomma om ämnen.

Oftast gör jag inte det.
Glömmer liksom bort.
Ibland kommer påtryckningar...

I helgen kom det från pappa.
"När ska du återkomma om A-, B- och C-städningen?"

Det är tanternas, i pensionärsföreningen, stora nöje att få höra hur pappa har städat.
(Undrar om gubbarna på kommunen hade lika stort intresse att lyssna på min mammas städning? som ändå pågick i en ohyggligt massa år.) 

Hur som helst...

A-STÄDNING

Här gäller det att flytta på möbler och ta ut och skaka mattorna (de ska gärna hängas och vädras också).
Dammsuga, helst med ny fräsch påse, ej återanvänd.
Golvet ska skuras, helst knäskuras.
Lister och väggar våttorkas.

A-städning


B-STÄDNING

På denna nivån kan mattor ligga kvar men man ska dammsuga
både över och under dem, en bra bit under, faktiskt.
Väljer man B-städning är skurhinken överflödig.


B-städning


C-STÄDNING

En enkel städning där damsugaren följer mattors och möblers form. 
Gör sig inte besvär, om det inte är absolut nödvändigt,
att ta vägen ovanpå eller under någonting.
 

C-städning

Kvar återstår då...
 
D-STÄDNINGEN

Nu är tanterna i pensionärsföreningen alldeles lyriska.
De har hört talas om dessa städningar, ja, hundratals gånger.
De tröttnar aldrig.

D-städningen är energisnål. Den drar faktiskt ingen el alls men den är också mindre effektiv.
Du tar fram dammsugaren, ställer den där det passar och hoppas att den ska skrämma dammråttorna?

D-städning


Jag hade en stor en som försökte gömma sig, livrädd, under sängen.

Detta är vad man kallar dammråtta!

Tanterna då?
Jo, när pappa kommit till slutet av förklaringen om vad D-städning innebär
skrattar, fnissar och kurrar dem och tycker att min pappa är fantastiskt duktig att städa.

Han kan laga mat också, grilla kött som min mamma förberett.
Men det kan jag återkomma till lite senare.
  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0