Höstdagjämning är bara ett ögonblick

Hur fel man lärt sig.

Höstdagjämning är inte en hel dag utan bara ett litet ögonblick,
dag och natt är inte alls exakt lika långa över hela jordklotet just den dagen.
Men efter det som inte är, blir det i allafall mörkare fram till vintersolståndet
och till dess är det ju bara tre månader!!!

En lite slinga kvar

Och om någon undrar så finns det väldigt många liter vatten på vår jord.
1400 miljarder liter men bara 42 miljarder liter är sötvatten och då
undrar ju jag hur många droppar det kan vara...
...räkna, räkna , räkna...
ca. 35 000 biljoner små vattendroppar allt som allt men bara ynka 1050 biljoner sötvatten.
OCH
då undrar jag hur många vattenmolekyler alla dessa liter kan innehålla.  

5 000 000 000 000 000 000 000 000 = 5 kvadriljoner vattenmolekyler
är vad ETT glas innehåller.
Nu får ni räkna.

Ett tag var jag inne på stjärnor och sandkorn också
men det räcker med att jag vet att himlen har fler stjärnor än
vad det finns sandkorn på världens stränder.
Faktiskt hela 15 gånger fler.
Men då har jag inte hunnit räkna sanden i öknarna, än
och säkert inte alla stjärnor heller för den delen.


Så om det där med höstdagjämningen inte stämmer till 100% med vad jag trott
så gör det kanske inte så mycket, i det stora hela.

I det stora hela


Kommentarer
Postat av: Kakan

Höstdagjämning = Blääääää!!

Blir kallare, det kommer att snöa (jag hatar snö men gillar palmer och korallsand!!), nån kommer snart att tjata på mig att köra snöskoter (kallt), jag kommer att få snö innanför kragen (burr).

Nu är det så här, jag borde bo vid ekvartorn. Solen går upp och ner samma tid året runt, natten aldrig för ljus och dagen aldrig för kort, och det är varmt året runt!!!

2011-09-21 @ 22:08:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0