Del 2 Fler bilder från Australien, Byron Bay

Det var verkligen en grönskande trädgård.
I bakgrunden efter förgrunden en doftschersmin som gav underbar doft varje kväll i rökhörnan.

Inte fy skam med sådan rökhörna

Nämen här hittade jag den. Jag visste väl att jag borde ha ett foto.

Doftschersmin

 
Doftschersmin

Vi promenerade till stan, 20 min. bort. Vi stannade till på Tinas dåvarande jobb, Cool Cats.
Tim hade köpt öl i affären och det var helt ok att dricka den på fiket. De hade inte tillstånd att sälja alkohol men om du hade din egen så var det bara att ta fram den.
(Den bruna är Tina, om ni undrar)

Första

Det regnade ganska mycket på vägen, både dit och hem.
Men det var ingenting mot vad som skulle komma senare.

En av miljarders miljarders regndroppar

Alla var trötta så det blev en tidig kväll.
Tim sov hos mig i väntan på att få en säng på hostlet.
(där hänger min hatt som jag köpte mot regnet)
För denna enkla studio (toalett och dusch utanför i ett angränsande rum delades med mina grannar Julie och John) Betalade jag drygt 3500 kr/vecka, svinigt dyrt men billigare än många andra liknande ställen. 
Egentligen var det ett dubbelrum och jag betalade för rummet.
Jag kunde inte ha fått det bättre. Passade mig perfekt. 

Dörren ut och halva studion


Här vankas det frukost.
De hade ett så härligt gott rågbröd:
Sprouted bread som bakas av groddade hela korn. Det innehöll fikon och valnötter också.
De groddade kornen mixas till en gegga som blandas med förslagsvis fikon och valnötter. Ingen jäsning, inget mjöl. Brödet gräddas i 3-4 timmar.
1 kg bröd kostade 50 kronor (inte dyrt).

Andra halvan

En del av frukosten

Snett och vint med spegelreflexer men här är adressen

Bra att ha

Nästa dag arbetade Tina. Tim och jag gick till Tallow.
En strand, nästan en mil lång, utan människor, nästan.

Tim på Tallow

Vädret var inte alldeles strålande som synes men molnen skyddade oss mot den otroligt starka sol som vi blev varnade för.
Visst kan jag så här i efterhand tänka att det kanske var folktomt p.g.a. vithajar, kan man ju få för sig att tro, men det var nog de ytterst starka strömmarna här som gjorde att surfarna hellre valde Mainbeach. Sandbottnen var dessutom väldigt ojämn. Ibland grund och i nästa steg ett par decimeter djupare för att sedan bli grund igen.
Jag tänkte på hur annorlunda det här med surfandet är. Hemma ger man sina barn cyklar i rätt storlek. Här såg jag nästan aldrig barn på cykel men nog hade de surfbrädor i olika storlekar.


Jag älskar den här stranden och har massor av bilder.
Ofta bara på sand, hav och himmel. Kunde bara inte låta bli att fotografera.
Tur att Tim var med så att det blev någon liten förändring i motiven.
Gick man till höger, några kilometer (en halvtimme, tre kvart) kom man till en tea tree lake.
Den är egentligen en sjö för kvinnor, en helig sjö, enligt aboriginerna. Den är helande och ska också hjälpa kvinnor att bli fruktsamma. Dit kom jag tyvärr inte. Kanske lika bra för den delen.
Gick man till vänster, lika länge kom man till Cosy Corner, en liten strand på stranden som låg mer skyddad alldeles nedanför fyren, the lighthouse.

Tallow   Jag på Tallow   Tim på Tallow   Tim på Tallow

Tim på Tallow   Tallow   Tallow   Tallow

   Tallow   Mot Cosy corner   Ett dopp   The light house

En dag åkte vi upp till fyren och då tog jag det här kortet av Tallow
om jag vände kameran åt vänster hade jag fotat Mainbeach men den får komma en annan dag.
 
Oj, glömde kortet, haha. Nu kommer det

Tallow





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0