Snart kommer den första solrosen

Den första solrosen är alltid den vackraste.
När den visar sig slår hjärtat extra mycket.
Den är så efterlängtad... så länge sedan sist.

Jag tänker på vilken kraft det finns när det lilla fröet bestämt sig för att växa.
Det är som att när beslutet väl är fattat finns ingen återvändo.
"Det är här jag vill växa och gro (eller gro och växa)".

Först lite skygg.
"Är det verkligen rätt beslut?"
Lite tillsluten, som för att skydda sig.
Den är ju lite ovan att stå här så där plötsligt.

Lite osäker


Men innanför skyddet finns den vackraste bland blommor.
Den kommer att utvecklas. Den kommer att öppna sig. Det gäller bara att ge den tid.
Den har länge varit på gång men som alltid när något stort ska hända tar det sin lilla tid.
Men hos själva solrosen är beslutet fattat, att komma tillbaka, för att det är här den hör hemma,
ett tag i alla fall.


Lite tufflig


Så en dag slår den ut, majestätiskt. Det är en sådan prakt. Den är stor och färgstark.
Många dras till den. Den ger så mycket näring.
När jag ser den kan jag bara inte låta bli att le.
Det är en sådan lycka att få ses. Jag har väntat så länge. 
Känns som ett underverk, igen.
För visst har jag upplevt det tidigare. Jo, den dagen vi för första gången sågs.
Men det är inte exakt densamma som kommer den här gången.
Utsidan är väldigt lik den tidigare men ändå är det inte densamma som blommade förra gången.
Det kommer att finnas skillnader.
Skillnader som inte är synliga för ögat. 
Kanske är den starkare, vet på vilken plats den blommar bäst. 

Vacker


Tiden går så fort. Men jag minns det som igår. Det var en söndag.
Det var ett underbart väder, klarblå himmel och en sol som strålade (såklart att det var sol).
Klockan var 06.06
den 14 januari 1990.
Det var då den första, enda och absolut äkta solrosen kom i mitt liv.

Äkta solros

Hon kommer om en månad.
Lite tidigt för en solros att kunna slå rot och blomma men hon har all tid i världen.
Behöver jag säga mer?
Behöver jag säga att det är sommartid om lite drygt en månad?
Solrosor blommar under sommartid.
Aldrig har väl sommaren kommit så tidigt, redan i slutet av mars. 
Behöver jag säga att jag är lycklig?

Välkommen hem, Tina!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Tina gör helt rätt som kommern till Sverige nu. Vinter "down under" och sommar här. Och så blir ju mamma glad :-).

Bara och åka till varmare breddgrader när hösten och den suckiga vintern kommer. (Jag hatar vinter ocj snö!!, kan inte åka vattenskidor, vattnet hårt.)

2011-02-27 @ 19:43:52
URL: http://www.dag-konsult.com
Postat av: Kakan

Skrev kommentaren ovan, namnet föll bort av någon anledning.

2011-02-27 @ 19:45:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0