Torsken har vuxit till sig

Jo, det sa de på nyheterna.
(läs rubriken om du inte förstår vad jag menar)

Det var ju glädjande.
Jag har väl inte köpt torsk på eviga tider eftersom det såg mörkt ut för den.
(Den norska laxen köper jag i smyg för det är ju inte med stolthet jag tänker erkänna att jag äter fisk som matats med pellets som "pelletsats" från Chiles dammsugna havsbotten.)

Åter till torsken...

Beståndet har ökat!

Snabbt iväg till ICA innan nästa nyhetssänning.
För man kan aldrig så noga veta när det vänder.

För att kompensera de torskfattiga åren så köper jag fyra paket på en gång.

På så sätt ökade också torskbeståndet med 400% i min frys.
Vilken kedjereaktion, bara så där huxflux.

Sen kommer vi till det läckraste av torskrätter.
Gör så här:

400 g tinad torsk
2 - 3 skivade tomater
1 st skivad purjolök


Blanda följande i en bunke

2 - 3 dl vispgrädde
1 - 2 dl creme fraiche (den feeeeeta såklart)
riven ost
riven muskotnöt
salt (aromat för mig)
vitpeppar

Lägg torsken i en ungssäker form
Lägg de skivade tomaterna ovanpå
Strö över purjolöken 



Då har vi kommit så här långt. Läckert va'?

Häll över gräddblandningen och låt stå i mitten av ugnen (ca 225°C)




Då har vi kommit så här långt.
Bilden på slutresultatet glömde jag för när väl maträtten är klar slår reptilhjärnan in
Mat!
Äta!
Oj, jag glömde berätta att vanlig kokt potatis passar alldeles utmärkt till.

Prova och tyck gärna till.
Själv är jag helt torsk.



Kommentarer
Postat av: Petra

Åhh! Birgittas goda torskrätt! Den är ju sååå god! Tack för tipset,Mia. Det får det bli till middag i morgon. Kram på dig.

2009-09-09 @ 10:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0