Nu blommar det i lingonskogen


Förstår inte vem som kom på det uttrycket, för inte var det mycket till lingonskog idag.

Så står jag där, åter igen, med de halta och lytta bären som andra har ratat.

Min första tanke är:

"Stackars dig, var du inte ens värd att plockas? Inte ens till saft eller sylt?"



Jag är inte den som är den utan ska förbarma mig över detta ensamma lingon.
Alldeles ensamt och övergivet.

Jag vill bara ta ett fotografi först.

Då slår det mig:

Tänk om det är precis tvärt om.

Tänk om detta ensamma lingon är det enda LYCKLIGA lingonet.
Lycklig för att det inte blev till saft eller sylt.
Kanske har de andra bären våndats i hinkar och kärl och skrikigt till detta lingon:

"Lyckoprost dig! Stå på're! Låt ingen få tag på´re. Lev livet.""

Jag står där och undrar hur jag ska göra.
Under tiden beundrar jag dess färg och förundras över hur perfekt skapad naturen är.



Lingon, ris, tallkottar, tallbarr mossa och ljung.
Snacka om "Ett med naturen".

Nu våndas jag än värre för jag har verkligen ingen aning om vad som är rätt eller fel.

Men till slut bestämmer jag mig för att låta bäret få sitta kvar i sitt ris,
med tallbarr, kottar, mossa och ljung vid sin sida.

När jag går därifrån vänder jag mig om
och nog tror jag mig se ett svagt litet leende hos bäret.





 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0