Lilla Norrland?


Finns det ett litet Norrland?

Ja, uppenbarligen för de brukar komma till stora Uttran.
Det blir alltid dyrt när de kommer och när de lämnar står jag där med saker som jag inte trodde skulle finnas i vårt hus.

Förra gången de åkte ifrån mig stod jag där med åtta stycken rödingar och två paket renskav.
Hur ofta gör man det?
(och flera hundralappar fattigare)

Vad stod jag med denna, senaste gången då?
Jo, två stycken lammskinnsfällar.
(Ja, jag vet att min man heter Ludde, detsamma som IKEAS fårskinnsfällar
men nu pratar jag om lammskinn. SÅHH...)






De är de mest fantastiska fällar.
Egentligen skulle jag bara köpa en men då kändes det orättvist.

Orättvist mot en fäll?
Nä, mest mot Tiger.
Den fäll jag först hade valt hade samma färg som Piraten och Fröken Rut (SurRutan)
och då hade jag liksom indirekt visat Tiger att hans färger inte dög.
Därför blev det två.

"Hö, hö, ska du köpa fällar till katterna?
Snacka om bortskämda katter.
Jag trodde att det var till barnbarnen", skrockade Lilla Norrlands försäljare.
Han kan stå där och skrocka bäst han vill.






Undra vad det blir nästa gång?
Kanske den där rökta, gravade renfilén,
till katterna, alltså.


                             

 

Men så tänker jag på vad som hänt om jag bara hade köpt den ena fällen.
Hur skulle den "ratade" pälsmattan blivit bemött?
"Ha, ha du blev inte vald. Du duger ju inte, inte ens till en katt."



Min tanke går till Lottas moster som tänker på alla, alla bär i allafall.
Hon plockar de hjortron som andra ratar.
Hon anser att även de ratade har en uppgift att fylla.
Att alla har samma värde.
En god tanke på myren.
En god tanke när Lilla Norrland kommer.
En god tanke att ta med sig i livet?
I vardagen?
I ditt och mitt hjärta? 

Vad vet vi om morgondagen?
Ja, inte lär jag väl vakna som ett ratat hjortron men vem vet?

För inte alltför länge sedan satt jag och njöt på vår fina veranda.
Jag såg våra blommor som ger oss så mycket glädje, tack vare sin skönhet.




Hur varaktig är skönhet?
Hur värdefull är den egentligen?


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0