Jag måste bara berätta


På jobbet har vi en samverkansgrupp med bland annat polisen.




Vår lilla grupp vill förhindra att ungdomar far illa.
Tyvärr finns det alldeles för många vägval och flera av valen är verkligen fel.
Det vet de flesta ungdomar om men när sprit och droger kommer med i spelet blir valen inte som de borde.

Vår lilla grupp träffades tisdagen före Valborg.
För Valborg är dessvärre en "fyllehelg".
Poliserna, Maria och Robert, berättade att de skulle jobba hela helgen och ville veta om det fanns platser som var mer besökta än andra av ungdomar som nyttjar alkohol.
Vi satt väl där och suckade över all alkoholanvändning hos våra unga.
Det är verkligen tragiskt.

"De förstår inte sitt eget bästa", suck, suck.
"Vet föräldrarna om vad som händer?", suck, suck.
"Stackars familjer!", suck, suck.
"Man mäåste slå näven i bordet!" dunk, dunk
"Kära hjärtanes, var ska det sluta?" dunk, dunk

Tack och lov har det visat sig att det är bra när ungdomsgängen blir störda.
Dessutom har det gett goda resultat i minskad alkoholkonsumtion när polisen beslagtar och häller ut alkoholen.
Nick, nick, bra, bra.

"Våra" poliser är fantastiska människor. De är  trevliga och vill verkligen ungdomarna väl. De har ett stort hjärta och kan ta människor på rätt sätt, med respekt. Det har vi hört från fler.

Så vad händer?


Partymyran


Jo, Tina berättar om sin fantastiska "mösspåsättningsdag". Hon tar ju studenten i år och i torsdags träffades alla skolkamrater på Falken och firade sina fina mössor.

Där får de ta sig en öl eller ett glas vin, de är ju över 18 år.

"Det är nog den bästa dagen i mitt liv", sa Tina.
Hon fortsatte:
"Ja, vi hade så kul, trots att civilpoliserna beslagtog mitt vin. 
Hon, polisen, var förresten jättetrevlig. Hon heter Maria och kände igen mig. Hon frågade om hon inte har tagit alkohol av mig vid ett tidigare tillfälle. Å, det hade hon ju, från mig och Patrik..
Men den här gången gjorde inget för vi åkte hem till Patrik och drack sprit i stället." 

Det är då jag börjar fundera på att uppfinna något utöver suckar, hejarrop, dunkningar, huvudskakningar och nickningar.

Vid nästa möte kan jag göra cirkelrörelser med huvudet och hoa som en uggla och det betyder att alkoholen har, via arv från min dotter, satt sina spår.





Men man ska inte döma, har jag hört.

Carl Hammarén, journalist och aforistiker (samlare av bl.a. citat) sa:
"Det kan vara vanskligt att bedöma människor efter hur de tedde sig i sin ungdom.
Av en full student blir det ibland ett spiknyktert justitieråd."



Poeten Lord Byron lär ha sagt:
" Livet är som ett vin: vill man njuta det rent får man inte dricka det till sista droppen."

Så sant, så sant

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0