Jag är beroende

Jag var trött igår när jag kom hem.

Orkade inte tänka på att laga mat.
Då kom jag på att jag har allt som krävs för att få den bästa av smaksensationer.

Middagen tog knappt fem minuter att göra, bara det är väl värt ett försök?

Så här såg skapelsen ut.



Vet egentligen inte hur jag kom på det men sedan dess är jag såld.
Jag kan komma att tänka på denna "middag" mitt på dagen och då finns det ingen annan mat i mitt huvud.
Går alldeles utmärkt att äta dag efter dag efter dag....morgon, middag och kväll.

Detta behöver man.




Rallarhalvor
Bregott,
avocado, mosad på mackan
aromat, efter tycke och smak
vitlökspeppar, efter tycke och smak
färsk ingefära (tunna skivor med potatisskalare eller kniv)
och
kanel, en touch  

Det kan låta lite märkligt men säg inget förrän du har smakat.
Andra har kommenterat en aning nedvärderande men tagit tillbaka när de väl fått smaka.

Faktum är att det är rena hälsomackan, har jag förstått.
Varför det är så kan du läsa nedan


Så här skrev "Örtbiten" 2006 om ingefära
"Ingefära stimulerar receptorer i magsäcken, vilket innebär att aptiten och matsmältningen stimuleras.
Ämnet Zingeron i ingefära har antiinflammatoriska
egenskaper. Ingefära har därför en positiv effekt på ledgångsreumatism. Shogaol är hjärtstärkande.
Ingefära stimulerar andning och blodcirkulation
i hjärnan
och kan därigenom även reducera smärta vid huvudvärk.
Ingefära är effektivt mot illamående och åksjuka." 

Om avocadons näringsinnehåll skriver "Nyfiken Vital"

Vitaminer

Vitamin A: 1230 IU
Vitamin C: 15 mg
Vitamin B1: 0,2 mg
Vitamin B2: 0,3 mg
Niacin: 4 mg
Folsyra: 125 mg
Pantotensyra: 2 mg
Vitamin B6: 0,6 mg
Fler vitaminer finns i försumbara mängder.

Mineraler

Kalium: 1204 mg
Fosfor: 83 mg
Magnesium: 80 mg
Kalcium: 20 mg
Natrium: 20 mg
Järn: 2 mg
Innehåller små mängder av selen, mangan, koppar och zink.


Så här skrev DN om kanel
En halv tesked kanel om dagen sänker halten av socker i blodet hos diabetiker.
Den välsmakande kryddan är ungefär lika effektiv som flera vanliga mediciner,
enligt nya resultat från forskare i USA och Pakistan. 

Så här säger Göran Petersson
Professor i Kemisk Miljövetenskap
Kemi- och Bioteknik, Chalmers om 

Bregott
"Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta"

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0