Jullovet har börjat, precis nu


Det här är den bästa dagen på hela jullovet
för i morgon är lovet en dag kortare.
Ja, det är naturligtvis inte mina egna ord (har aldrig tänkt så men sant är det).
Orden är kära Monas, hon som kunde spela curlig, minns ni?

Hur började dagen då?
Ja, det har jag ju talat om

Vinter

Som snön vräkte ner. Sådär som man minns från förr.
Det var -6°C.
Det fanns ingen väg till mig. Det fanns bara snö, i mängder. 

Jag spolar fram en bit...

Klädd för vildmarksliv

Så kom jag då äntligen till jobbet och förberedelserna för kvällen startade.
Här kommer julmaten som vi jobbat med.

(Jag tror man kan klicka på miniatyrbilderna och få dem lite större)


mmmm...  Lax på saltbädd med romsås och köpt prinskorv


Ägg med majonnäs och räkor. Ägg med creme fraiche och räkor Ägg 


Dannes vitlökssill  Dannes vitlöksmatjesill
                                    Vanlig sill och senapssill

Omelett med champinjonstuvning och rödbetssallad   Mer mat 


Perfekt  Gravad lax med hemmagjord hovmästarsås


Hemmagjorda köttbullar  rullade bra

Tveksamt  Köpt, bortglömd julskinka som kom fram, sent omsider.


Jansson med Jansson och en utan (ansjovis förstås)  Jansson med Jansson 


Vegetariskt Hemmagjorda sojabiffar,
köpt sojakorv och falafel (bilden blev suddig. Tog bara bönorna.)


Mycket gott Chokladdoppad frukt

 
Hör till Lusse katter


Saffransbullar Saffransbullar med mandelmassa och russin


Knäckklubbor och hemmagjort knäckebröd  Hemmagjort 


Så gott  Veganska chokladbollar och chokladkrisp


Ischoklad och havrerutor Mersmak


väl förpackade Jördnötsrispuffar


Lika överdrivet vackert som bara en jul kan vara

Ord är överflödiga, eller hur?

Ja, det var väl så gott som allt.
Vår julmiddag blev härligt lyckad, igen.
Själv känner jag mig på gränsen till inlagd.
Nu vill jag bara komma i säng.
Ta min bok och, innan jag börjar läsa ska jag göra mig en resa till Nya Zeeland och hälsa på.
Klockan är ca. 13.30 där. Det skiljer 12 timmar. Jag ska se om hon har tid med mina tankar en stund.  

Glöm inte bort fåglarna

Jag avslutar kvällen/startar dagen med att säga:
Om vi fryser och huttrar så är vi inte ensamma.
Kom ihåg att fortsätta ge mat till fåglarna.
De förväntar sig det.

Go'natt/Go'morron


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0