Jul igen


Nödvändigt till jul...?

Jamen, det är väl julgranen?
En grön, doftande julgran med kulor, glitter och ljus.
Då är det verkligen jul för mig.

Såg just att det finns alternativa julgransfötter också, vilket passar mig alldeles utmärkt.
Tydligen kan man ta en hink, fylla den med vatten och placera den i en lövkorg.

Julgranen

Julbord...?

Vad är ett julbord för mig?

Fåglarnas bord

Ja, ett bord med mat men för mig skulle det räcka med gravad lax.
Men julbordet är ju också det bord där vi,
nära och kära - i flera generationer - samlas för att inmundiga (fint ord) vår julmat.
Det är kring julbordet som värmen sprids.
Julbordet är vackert dukat i rött och grönt med levande ljus.
Det är här den egentliga julstämningen befinner sig.

Vinterbord


Men så inser jag att det inte är alla förunnat.
Det är inte alla som har ett bord dukat för fler än en, om det ens är dukat.

En varm tanke, ett vänligt ord, en kram, ett leende....
Visst kan värmen spridas till alla och en var?
Visst har jag så att det räcker och blir över?
Har du?

Solstrålen kan värma

Nu bär det snart iväg till Skåne.
Snöoväder och trafikproblem väntas söderut.
Det kan man inte tro när man ser det vackra vinterväder som finns utanför mitt fönster,
- 12°C och strålande sol.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0