Blåbär och lingon


Nu har vi plockat blåbär.
Det blev ganska mycket och än mer finns att hämta.
Ja, jag vet att det inte är blåbär på bilden men jag glömde bort att hämta kameran så det fick bli bild på 3 kg lingon i stället. De tog jag förvisso från frysen men det märks ju inte.




Av dessa lingon blev det sylt och likaså gick en del av våra blåbär till syltgrytan, till Luddes stora glädje.
Andra blåbär blev småpajer, närmare 50 stycken, tror jag. Också det till Luddes stora glädje.

De resterande ska styckfrysas så att vi kan snaska under året.

Återigen kände jag mig som Madam Mim där jag stod och rörde i pytsarna.

Att plocka bär eller koka sylt är ju inte särskilt betungande.
Det går ju ganska fort dessutom men, men , men att rensa bären tar evinnerliga tider.
Bären är ju runda som små bollar. De rullar fort iväg. Det blir fina linjer på golvet efter dem också.
Jag får ju liksom sällskap och troligtvis hjälp vid rensningen.





Tiger är så bedårande.
Lilla Piraten ville inte vara med på bild idag men hon är lika underbar och lika villig till att hjälpa till i köket.











Kommentarer
Postat av: Mia

GUD VAD SÖT!!!!!

jag skulle gärna ta hjälp av henne i köket.. =)

2009-08-26 @ 22:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0