Del två

Skönhetsresa

Väl på hotell Bouganvilla (fint lägengetshotell) fick vi program för veckan. Vattengympa och promenad längs med Medelhavet( ju längre ut man går desto bättre tar det, fick vi veta), dagligen. Frivillig träning och mycket egen tid. Skönhetstips och hårskulptering skulle komma senare under veckan. Några dagsutflykter fanns också på schemat. Där satt vi som en skolklass och blev presenterade för alla som skulle engagera sig i var och en av oss. 

Då står han där, terroristmördaren, mitt i bland oss kvinnor och presenterar sig som "Pera hårskulptör" (sedan många år tillbaka har han "Hair and beauty" i Solna där jag också senare blev kund). Jag tycker ändå att han kunde sagt något, vilket han senare minsann fick höra.

Att sluta röka



Till natten satte jag på mitt nikotinplåster, man måste ju försöka med dessa nymodigheter.
På morgonen blev det som sagt vattengympa. Vattnet i poolen var kallt för det var fel på värmen men det var bara att jobba än hårdare så skulle vi få upp vår egen värme. Efter passet tog jag en nikotintablett för nu var det svårt.
Vi packade vattentäta cylindrar med nödvändigheter för vattenmaschen. I min låg till slut rumsnyckel, några pesetas, (en tändare och två cigaretter).
Strax efter blev det promenad mot stranden, in med ett tuggummi också.
 


Det var härligt att gå och jobbigt (när vattnet slutar under hakan (nu ska det ta)). Vi hade bra tempo. När vi stannade för att dricka och vila satte jag mig på sanden. Strax därpå fick jag en värre hjärtklappning än tidigare. Jag ville inte säga något utan satt och var lite orolig för mig själv, i dubbel bemärkelse. Då kom svärmor med pekfingret i luften "Sitter du här och röker?" Ja, det gjorde jag. Hade ingen aning om hur det gått till. Men i stället för att slänga cigaretten spottade jag ut tuggummit och slet av mig plåstret. Så gick det med min rökfria resa.


Aromaterapi

Eteriska oljor


För mig var det något nytt hokus-pokus som måste prövas. Jag minns att det luktade stark och fräsht av örter.
Jag fick tre olika eteriska oljor; peppar, apelsin och en till som jag glömt.
Det hela var som ytterst njutbar massage. (Så här efterät förstår jag inte att jag inte har gjort om det. Jag har liksom glömt bort.) Örterna som jag fått skulle göra mig pigg men efter massagen skulle jag ta det lugnt och inte gå till stranden.
Jag satte mig med några kvinnor från gruppen och tog ett glas juice i skuggan av ett parasoll.
Kvällen och natten blev allt annat än lung.


Märkligt men behändigt var att var och varannan hette Gudrun. Det var bara att ropa på "Gudrun" så var det alltid någon/några som svarade. En av alla dessa Gudruns var en liten och lite egen kvinna, kan man säga. Men hon hade en hel del annorlunda saker att berätta om, efter alla sina resor jorden över, om man bara gav sig tid lyssna att prata med henne.

svalkande men farligt

Ett tips på "dagenefter mående" hade hon, som jag fick nytta av efter för mycket sangria.
Om du har druckit för mycket ska du ta C-vitaminrika frukter som ex. apelsin. Dela dem i klyftor och vänd dem snabbt i salt. Ät och skölj ner med massor av vatten.

Ja, nu orkar jag inte med denna skönhetsresa mer. Det var kul att få uppleva men det räckte med denna enda gång.




Kommentarer
Postat av: Lesly Valencia

Hej spännande blogg du har, gillar din inredning :) Aromaterapi är också intressant.

2011-10-06 @ 11:22:23
URL: http://leslita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0