Det blåser idag


Kommer höststormarna nu?
(Mamma säger att det alltid blåser i Skåne)

Håll i er

När jag skulle köra in bilen i garaget nu i kväll lät det som de sopade gatan som ligger ovanför.
(Lite väl tidigt på året, kanske.)
Men nu var det inte så. Det var vinden som tog i av alla krafter.
Visst är det mäktigt?

När vi var i Värmlad sist hade det ju kommit snö. Det var 3-5 minusgrader, ganska kallt med tanke på att vår enda värmekälla var vedspisarna. Vi eldade, det första vi gjorde och efter en timme hade temperaturen stigit i huset.

sakta uppåt

Hela dagen fyllde vi på i våra två spisar, en i köket och
en i sovrummet på övervåningen.
 Det är väldigt mysigt. Jag verkligen älskar det.
Men allt tar sådan tid.
Bara det att få sitt frukostkaffe.
På mornarna var det 10 grader i huset, trots eldning hela kvällen.
Spisen måste tändas och kaffet måste koka. Det tar tid.

Älskade vedspis

Framåt 16-tiden var ljuset nästan helt borta och vi började tända våra stearinljus,
för att överhuvudtaget kunna se vad vi gjorde i matväg.
Vi tände ljus överallt i hela köket, i hallen och vägen upp till sovrummet.
 På trappen utanför ställde vi tre stora ljuslyktor.
Det är så otroligt vackert.

Underbart vackert

Men vägen upp var isande kall. Det var kallt som i ett kylskåp.
Vi behöll bara värmen där vi befann oss och vi fick kämpa för att behålla den.

Fridfullt

Här i sovrummet var det ruskigt hett när vi la oss men jag lovar att det inte var det när vi vaknade. 


På dagarna högg Ludde ved. Ingen vedklyv här inte. Både vedträn och kubbar flög.
Jag lastade skottkärran och fyllde på i vedlårarna.

Eftersom vi bodde i ett kylskåp behövde vi inte använda jordkällaren men den är underbar att ha under sommaren.

Åh, så fin

Nu är det alldeles torrt och fint där inne men för två år sedan bodde
där de största spindlar jag någonsin sett. En del av näten var tjocka som gasbindor.
Jag fick syn på ett gäng i ögonvrån och trodde nog att jag aldrig skulle våga gå in där igen men det gjorde jag.

Så det är nog så att vintern och kyla är på väg. Vi har en lång, mörk tid framför oss men det finns en skönhet i det också.



Hur tråkigt skulle det inte vara om vi inte hade våra årstider och tjusningen med dem?
Låt det blåsa och vina runt husknutarna. Låt regnet smattra mot rutorna.
Låt snön vräka ner med bomullstuss stora flingor.
Låt snön knastra under dina skosulor och kinderna bli bitna av kylan.
Sätt dig tillrätta, där du trivs, och bara njut.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0